10 May 2014

AMANAT ABAH


Abahku berpesan,
Sewaktu aku masih dalam dunia fantasiku,
Untuk tidak menangis di kala aku terjatuh,
Malah harus bangkit untuk terus bermain semula.
Abahku berpesan,
Di saat aku telah menginjak dewasa;
Sewaktu aku di alam namanya persekolahan,
Untuk tanamkan satu benih cita-cita di taman hatiku
Dan berusaha gigih membajainya
Agar ia merimbun sehijau belantara kehidupan.





Abahku berpesan lagi,
Kali ini amanatnya lebih dewasa
Kerana aku telah menoktahkan zaman persekolahanku.
Pesannya; “Anakku, jangan hentikan pencarianmu setakat di sini sahaja,
Perjalananmu masih jauh,
Menara gading masih belum kau daki.”
Abah memberi pilihan buatku;
Untuk memilih kerjaya atau menimba ilmu sebelum bekerjaya?
Lalu aku memilih
Untuk memulakan langkah lembaran hidupku
Dengan memasuki gedung ilmu warisan
tinggalan pahlawan Melayu terbilang.
Semangat wira Melayu telah meresapi hatiku yang merah,
Walau kini abah telah tiada,
Walau tiada lagi amanat emas buatku,
Aku tetap memegang utuh amanat abah ini,
Kerana kata-kata akhirnya,
“Ilmu tiada di pasar atau di took,
Ilmu perlu dicari, digali, diraih
Kerana ilmu adalah harta yang akan membela
Nasibmu dan anak cucumu nanti, anakku.”
Abah, amanatmu ini
Akan kujadikan azimat
Bagi menggenggam segulung cita segunung impian.
08 DISEMBER 2012

No comments: