26 May 2017

KOMEN PEMBACA ANTOLOGI WAADAT




1.KALUNG PERMATA BIRU - ANNGERIK CAMELIA
Cerita mistik yg sgt segar utk dibaca. Watak Malaiqa menghidupkan keseluruhan cerita. Cerpen ini ibarat masakan yg cukup rasa. Saya rasa spt membaca karya seorang penulis senior yg telah byk mengeluarkan novel Dan Cerpen mistik.
Tahniah.

2. DEMI CINTA - SRI WAHYUNI

Sebuah Cerpen tentang penyiasatan mencari jawapan bg membebaskan Hadi yg dirasakan tidak bersalah dalam kes pembunuhan Fariha. 
Menariknya, ketika membaca Cerpen ini pembaca Cuba meneka siapakah pembunuh Fariha yg sebenarnya samaada Erfan, Rashid, Kamarul, Icad atau Suria. Itu membuatkan minat pembaca untuk meneruskan pembacaannya. Dan akhirnya, pembaca akan kata, alamak! Aku ingatkan tadi Erfan yg bunuh sb dia yg paling rapat dgn Fariha rupa2nya............. Dia.
Penyusunan konflik yg kemas Dan menerujakan walaupun sedikit adegan aksi triler...
Good Job👌🏼

3. WAADAT TERSIRAT - ROSNARIAH OLA

Jalan cerita mmg betul2 menarik Dan boleh di anggap cerita luar kotak apabila menggunakan hantu air sbg element mistiknya. Kerana cerita hantu air ini amat jarang orang ceritakan berbanding cerita hantu lain spt pontianak Dan toyol contohnya. Andai kata cerita ini di novelkan rasanya mmg boom!
Cerita ini menggunakan seram mistik sepenuhnya namun penulis seharusnya berhati2 dlm menggambarkan fizikal hantu. Kepala terbang dgn usus Dan isi perut terburai tu mmg sinonim di kalangan org melayu dgn panggilan hantu penanggal jadinya, dlm cerita ini lebih baik gambarkan spt makhluk bersisik, taring panjang, Dan mulutnya sentiasa meleleh air bg menampkkan lg real hantu air. Namun, sy rasa mgkin penulis cerita pengalamannya nmpk hantu air dlm keadaan spt yg diceritakan namun andai kita buat cerita hantu kita tahu dulu kategori hantu agar x nmpk konpius utk pembaca yg dh lebih nengetahui keadaan hantu penanggal. Senang cerita, bg nmpk kelainan utk objek fizikal hantu air itu. Di tengah keseronokan membaca terselit babak Rubiyah yg menangis di tepi sg. Rasanya sedikit mengganggu pembacaan dgn kemunculan Rubiyah itu. Pd pandangan sy, kalau letak babak tu dipermulaan sbg prolong rasanya terus senang hadam cerita ini Dan terus melekat dijiwa bahawa Lala itu adalah bahan taruhan ibunya kpd hantu air.

Overall cerita ini tidak mengecewakan. Sedap juga utk dibaca. Tahniah.

4. KAU MILIKKU - FATIM KHAIRANI

Tahniah. Cerita mistik yg cukup research. Start dr cerita sy begitu tekun mentelaahnya. Wow....
Terdapat juga sedikit unsur2 sejarah yg hendak diketengahkan. Selain berhibur melalui pembacaan, ilmu pengetahuan juga bertambah. Sebuah jurnal ilmu tentang cara menyeru pontianak. Sy pikir idea menghasilkan Cerpen sebegini mmg di luar kotak. Penulis bijak mrnggunakan fakta dgn mencuit sedikit nama Dato Wijaya seorang pawang istana di sekitar tahun 1850. Ini suatu keajaiban bg sy dlm menambahkan ilmu pengetahuan.
Kemudian, sewaktu skrol itu terjatuh tanpa sengaja Azam terbaca manuskrip yg tertera perkataan ejaan lama. 'Panchong' yg kini di tulis 'Pancung' dan 'Pereksa' yg kini di tulis 'Periksa' itu menjelaskan timeline pada masa dahulu Dan pada masa sekarang. Jika diamati, sy rasa penulis Cerpen ini begitu teliti dlm menghasilkan penulusannya. Ini jelas apabila dia menceritakan Tok Wan sengaja membeli tiket untuk sampai di tepi platform. Yang mana kadangkala penulis terus saja mengatakan Tok Wan menunggu di tepi platform menanti kadatangan keretapi dan sememangnya x logik dgn keadaan sebenar di stesen keretapi. Nampak kan....
Di pengakhiran cerita, cerita nmpknya sengaja dibiarkan tergantung. Ini membuatkan reaksi pembaca mula berubah....
"Alahai....Habis pula...hampeh betul!"
Betulkan... Jika betul, peraaan anda yg membacanya dlm reaksi sebegitu, itu jelas menunjukkan cerita ini sampai ke jiwa anda Dan anda membuatkan penulis Cerpen ini mendapat pengiktirafan 5 bintang... 👍

5. PEDOFILIA - NURUL SYAHIDA HASSAN

Permulaan cerita yg bagus. Sentuhan emosi digunakan sebagai senjata utk menarik minat utk terus membaca.
Kronologi demi kronologi dlm penyiasatan yg diketuai oleh Koperan Dani sehigga memerangkap Rozi sbg penculik kanak2 yg pada mula siasatan dia menafikan. Penjenayah seksual kanak2 ini diberkas akhirnya. Pada mulanya penceritaannya agak rumit Sy rasakan utk penulis menyelesaikan konflik ini tetapi penulis segera mengambil jalan pintas yg mudah utk selesaikannya membuat cerita ini sedikit longgar dibahagian itu. Penutup cerita yg baik Dan kemas. Sy puas membacanya. 
Tahniah.
👏👏👏

6. KELEPET - MUHAMMAD HAMIZI

Percubaan berani penulis menggunakan scoop yg besar utk menghasilkan cerpen yg diberikan tema Dan had muka Surat. Tahniah. Jalan cerita yg sgt menarik tetapi terdapat byk konflik yg ingin diketengahkan oleh penulis. Ini membuatkan pembaca tidak dapat menghayati watak Dan plot sepenuhnya. Seperti yg penulis cuba sampaikan, org mengantuk disarungkan bantal. Firdaus mendapat durian runtuh melalui Wang tebusan dr Faezah. Tandatanya yg ditinggalkan di akhir cerita, Firdaus Dan isterinya diberkas polis dlm satu sekatan jalan raya. Tidak diceritakan bagaiman pihak polis dpt mengenal pasti identiti Firdaus Dan Isterinya sdgkan mereka mengenakan topeng muka sewaktu bersama Faezah mahupun dihadapan Rahim. Adakah Alex si ah long yg membuat laporan polis? Tidak pula di nyatakan. Di situlah sebenarnya saya nampak risiko yg besar apabila kita menulis Cerpen yg mempunyai lebih dr satu konflik Dan byk lokasi kejadian. Overall, cerita ini tidak lah begitu mengecewakan, kekuatan emosi watak Faezah dlm Cerpen ini byk menyelamatkan keadaan. 
Good luck.
👍

KOMEN DARIPADA PUAN EMMA

No comments: