17 Jan 2013

AKU BUKAN MARYAM



Lorong-lorong sepi
Kehidupan ini
Aku lalui dengan tabah
Berbekalkan penganan iman
Tinggalan dia
Yang pernah menjadi imamku.

Sungai yang dihalangi dengan
batu-batuan besar
seumpama hidupku yang terhalang
alirannya dengan dugaan yang bertalu-talu
Bukan merintih, bukan membentak
tetapi aku bosan
dengan mereka-mereka yang berhati besi
Mereka menganggap aku umpama transit
Perhentian untuk meraih kasih sayang
Setelah penat menyelusuri lebuh raya kehidupan.

Aku bukan Maryam
Insan suci yang terpelihara
Tetapi aku juga bukan
Sang kupu-kupu malam
Yang berterbangan
Melilau tanpa pedoman
Mengapa aku dipandang hina oleh mereka?
Mengapa mereka jelek denganku?
Aku juga manusia
Punya hati dan jiwa
Punya maruah dan harga diri
Bukan untuk diperkotak-katikkan
Juga bukan untuk dipijak
Aku juga perlukan kebahagiaan...

15 Januari 2013

No comments: