21 Mar 2017

HARI PUISI SEDUNIA 21 MAC 2017

HARI PUISI SEDUNIA


Hari ini, 21 Mac 2017, adalah Hari Puisi Sedunia. Saban tahun, pada tarikh ini, semua penyair dan pemuisi di seluruh dunia berkumpul dalam acara berkaitan puisi bagi memartabatkan puisi dan membudayakan puisi serta menyemai semangat puisi dalam diri setiap masyarakat. 

Apa kepentingan puisi dalam kehidupan seharian kita? Puisi itu keindahan bahasa. Bahasa pula menunjukkan bangsa. Semua bangsa di dunia mempunyai cara untuk menunjukkan budaya mereka. Melalui puisi, kita dapat meluahkan sesuatu perkara secara puitis tanpa menyentuh atau mencucuk hati insan lain. Begitu halusnya bahasa dalam puisi sehingga mampu menjadi senjata pada waktu pra-kemerdekaan di Malaysia. 

Wujudnya Hari Puisi ini menunjukkan puisi juga penting dalam kehidupan seharian kita kerana puisi adalah rangkaian kata dan kita berkomunikasi setiap hari. Maka, tiada salah kiranya puisi menjadi bahan dalam setiap perbualan kita. 

Mari kita berpuisi! 

Sebut pasal puisi ni, tahukah anda, puisi bukan terhad kepada sajak sahaja? Puisi memang tidak terhad kepada sajak sahaja. 
Puisi terdiri daripada dua jenis iaitu PUISI TRADISIONAL & PUISI MODEN.

PUISI TRADISIONAL : SYAIR, SELOKA, PANTUN, GURINDAM.

PUISI MODEN : SAJAK

Mari martabatkan bangsa melalui puisi. Bersempena Hari Puisi Sedunia ni, saya nak buat promosi jualan buku - buku puisi. Sila rujuk link ini untuk promosi buku.


No comments: