18 Jun 2017

AKU, ABAH DAN RAMADAN

HARI INI 18 JUN 2017

SATU DUNIA MERAIKAN HARI BAPA
SEORANG BAPA DIRAIKAN ATAS KESUNGGUHANNYA MENUNAIKAN TANGGUNGJAWAB MEMIMPIN KELUARGANYA.


Abah telah pergi meninggalkan kami semua pada 3 Jun 2011. Pemergian abah mengubah kehidupan kami 360 darjah. Tiada lagi suara abah menasihati kami itu dan ini, tiada gurauan abah, tiada lawak jenaka abah dan tiada lagi kedengaran suara abah memanggil diri ini.

Setelah abah tiada, baru kita terasa kehadiran abah. Itu lumrah. Saya tidak pernah berjauhan dengan abah. Ketika abah sakit tenat, saya sedang berjuang dengan peperiksaan akhir semester di UiTM. Saya ralat. Saya tiada di sisi abah ketika abah memerlukan anak - anak di sisinya. Hanya mama yang setia di sisi Abah. Mama melayani setiap detik, sakit abah, makan abah malah memandikan abah. Abah hilang upaya. tubuhnya yang bugar, hanya tinggal rangka. Abah menanggung kesakitan. 

Kini, abah sedang berbahagia di samping Sang Pencipta. Setiap hari saya berdoa, semoga dapat bertemu abah di Syurga. Hati ini sangat merindui Abah. 

Sempena Hari Bapa ini, saya hanya mampu mendoakan Abah semoga sejahtera di negeri sana. Sajak ini saya tulis istimewa untuk memperingati abah kerana di setiap Ramadan, Abah mengimarah Ramadan kami. kami tidak pernah sunyi dengan tazkirah Abah, ajaran agama yang abah sampaikan dan kisah - kisah tauladan yang abah perdengarkan kepada kami. Apatah lagi, menjelang Syawal, Abah memeluk kami. Kini, pelukan itu hanya dapat dirasai tatkala mata ini dipejam. Abah hanya ada dalam hati ini. 

Selamat Hari Bapa, Abah. Tiada abah sepertimu. Kami akan sentiasa merinduimu dan dirimu akan tetap hidup dalam diri kami.

klik di sini jika anda mahu meraikan abah anda.

1 comment:

Anonymous said...

al-fatihah, moga abah-abah kita semua dirahmatiNya, insya-Allah.