2 May 2015

PUISI TAJWID CINTA


Kasih,
Puisi ini kukarang khas
Buat dirimu
Yang sentiasa bertakhta di jiwaku.
Tatkala aku membayangkan wajahmu.
Jantungku seumpama huruf qalqalah kubra;
Berdetak – detak, bergetar kencang
Memacu darah ke seluruh tubuhku.
Merinding aku jadinya.

Kasihku,
Jika nun mati bertemu ‘ain namanya Izhar;
Jika aku bertemu dirimu, itu namanya cinta.
Kelembutanmu menawan hatiku seperti sebutan
Huruf Ya yang lembut.

Kasih,
Mendengarkan namamu sahaja
Nafasku menjadi saktah
Terjeda sebentar.
Walapun diriku seumpama Idgham Bila Ghunnah,
Wujud tetapi seperti tiada
Namun cintaku ini
Umpama Lam Qamariah; jelas dan nyata untukmu.

Jika aku diberi pilihan seperti memilih
Di Waqaf Mu’annaqah
Akan aku pilih
Untuk sentiasa bersama dirimu
Bersatu denganmu
Seperti hukum bacaan Idgham Mutamathilain.

Kasih,
Aku sentiasa bermunajat
Kepada Si Pemilik Cinta Agung
Untuk menyatukan cinta kita
Menyempurnakan cinta kita
Selayaknya Waqaf Lazim yang terhenti sempurna.
Kendatipun dikau dan aku berbeza
Namun cinta kita satu
Bak Idgham Mutajanisain
Berbeza makhraj tapi bunyinya satu.

Kasih,
Doaku untuk cinta kita
Agar kasih sayang yang tersemai ini
Tumbuh mekar di taman syurga
Kekal lestari
Seumpama hukum Mad ‘Aridh Lissukun


Berpanjangan hingga ke akhirnya.

No comments: