10 Mar 2018

BENGKEL PENULISAN GAYAWAN DI SEED COLLEGE


IBU MUDA DAN RAIH ILMU


Hari ni saya berkesempatan untuk mengikuti Seminar Penulisan Gayawan yang dikendalikan oleh Zayu Hisham. Pada mulanya, saya tak terfikir nak mengikuti seminar ni walaupun sudah diajak oleh rakan saya, Zie Ismail. Saya masih terfikir - fikir, nak ikut ke tak seminar ni?


Bukan pasal apa pun. Saya memikirkan, siapa nak jaga anak saya kalau saya kursus seharian? Kalau saya bawa seperti biasa, saya tak dapat fokus dalam seminar? Mujur, suami tiada perancangan dan membenarkan saya mengikuti seminar ni. 

Malam tadi, saya tak lelap tidur. Memikirkan hari seminar ni. Apa yang bakal saya belajar? Apa impak seminar kepada saya? Bagaimana saya nak aplikasikan ilmu yang saya bakal peroleh untuk kerjaya saya? Terbawa sampai ke alam mimpi.

Hari ni, saya mengucapkan syukur. Alhamdulillah. Satu perkongsian yang lain daripada kebiasaan. Ilmu yang membuka minda dan mata hati untuk saya aplikasikan kemudian dalam penulisan saya. Tak rugi sebenarnya melabur untuk mendapatkan ilmu.

Dalam perkongsian hari ni, saya dapat cara untuk kembangkan IDEA saya. Sebenarnya, itulah MASALAH utama saya.

Ada idea tapi tak tahu nak mula, tak tahu nak garap dan olah dan tak tahu nak kembangkan idea. 

Dalam perkongsian bersama guru Zayu Hisham hari ni, saya dapat ilmu tersebut melalui formula 
WRITER
ABCDEF
SAHIH

Dalam perkongsian akan datang, saya akan kongsikan setiap akronim tersebut. In shaa Allah, semoga setiap ilmu yang dikongsi memberi manfaat kepada saya dan penulis yang lain. Dah petang dah ni. Rindu pulak kat si budak ucuk acam tu. Tak sabar nak balik. 



GAMBAR SEKITAR BENGKEL:














No comments: